Nie som zástancom „rýchlokvasených“ návodov na úspech. Myslím, že za každým skutočným a trvalým úspechom sa skrýva poctivá drina. Keby ma však niekto ako kouča komunikácie požiadal o „pár rýchlych rád na zlepšenie vzťahov a komunikácie“, povedala by som mu toto:

1. Prejavujte úctu

Váš komunikačný partner je osoba, ktorá vníma všetko, čo „posielate“ na druhú stranu. Okrem slov, vníma aj mieru pozornosti, zrakový kontakt, vašu náladu, prejav úcty či neúcty, záujmu či nezáujmu atď. Keď niekto hovorí k vám, tieto veci cítite tiež, nie?

Keď s niekým hovoríte, skúste mať vždy na pamäti, že úcta k druhému človeku je základný predpoklad civilizovanej a úspešnej komunikácie. Toto nie je vôbec ľahká úloha – možno preto je vo svete toľko „zlej“ komunikácie. A práve preto by sme sa mohli každý deň snažiť o úctivosť v komunikácii s druhými.

2. Snažte sa hovoriť pravdu

Klamlivé, nepravdivé, nepresné, prekrútené  a neúplné informácie môžu spôsobovať, že ich príjemca robí neočakávané hlúpe chyby. Podávanie takýchto informácií skôr či neskôr zastaví komunikáciu a akýkoľvek vzťah. Tieto informácie prinášajú sklamania, hnev a bolesť. Je to škodlivá komunikácia, nech sa na to pozriete akokoľvek. Čudujete sa, prečo dnes končí toľko vzťahov a prečo je toľko rozvodov?

3. Počúvajte, keď máte počúvať

Táto veta dnes platí viac, ako kedykoľvek v minulosti a to z dôvodu vpádu telekomunikačných vymožeností do našich životov. Neschopnosť človeka venovať plnú pozornosť prijímanej komunikácii, dnes ešte výraznejšie znížili záškodníci, ako sú mobily, tablety, počítače atď. Ako zdroj sporov, hádok, nezhôd sa dá do väčšej či menšej miery vystopovať nedostatočná pozornosť venovaná komunikácii. Keď „statusujeme“ na sociálnych sieťach alebo SMSkujeme v čase, keď nám kolega alebo životný partner niečo hovorí, niet sa čo čudovať, že hádky sú pretkané výrokmi typu „nikdy ma nepočúvaš“ alebo „nič také si nikdy nepovedal/a“ a pod. Preto, nasaďte sebadisciplínu, vypnite si zvonenie a oznámenia (aj vibráciu) na telefóne alebo tablete, keď sa chystáte s niekým hovoriť a skutočne počúvajte. Možno zistíte, že komunikácia môže byť veľmi, veľmi obohacujúca, hoci ste „iba“ ten, kto počúva.

4. Oddýchnite si

Asi by ste nečakali, že telesná pohoda, spánok, oddych majú čo dočinenia s dobrou komunikáciou. Spomeniete si, kedy ste sa naposledy s niekým hnusne pohádali? Boli ste výborne oddýchnutý, sýty a svieži? Alebo ste boli skôr vystresovaný, nevyspatý a možno aj hladný?

Telesná pohoda zohráva ohromnú úlohu v schopnosti dobre komunikovať a preto sa snažte dostatočne oddychovať. Oddych je od nepamäti najlepší spôsob ako si udržať jasnú myseľ, duševnú pohodu a vyvarovať sa napätiu. Prepracovaný, nevyspatý človek robí v komunikácii veľa chýb, vnáša do nej stres alebo naopak pomalosť. Veľmi často prejavuje celú škálu iracionálnych postojov a nálad, vyslovuje hrubé či zraňujúce slová, používa extrémne gestá a má chybný úsudok.

5. „Ži a nechaj žiť“

…inak povedané, „majte pravdu a nechajte druhých mať pravdu“. Hociktorá hádka, spor, nezhoda je len ukážka postoja „mám pravdu a ty nie“. Keď je človek presvedčený o svojej pravde, ťažko v sebe nachádza ochotu pozrieť sa na hľadisko druhého. Skúste sa vtedy vžiť do role „mediátora“, predstavte si, že nie ste jedna strana v spore, ale že ste niekto „zvonku“, kto má pomôcť spor vyriešiť. Mediátor si vypočuje vás a vypočuje si druhú stranu. V pokoji položí rozumné otázky, zaujíma sa o hľadiská oboch… atď. A uvidíte, že keď budete viac ochotný zaujímať sa o druhú stranu a prijať jej pravdu (to neznamená, že s  ňou musíte súhlasiť; nezabúdajte, máte rolu mediátora), zázračne bude druhá strana viac ochotná zaujímať sa o váš pohľad a prijať vašu pravdu. Opäť, netvrdím, že to je ľahká úloha, ale stojí za to sa o to pokúšať.

Prajem vám veľa úspechov v komunikácii a budovaní dobrých vzťahov, či už na pracovisku alebo v súkromí.

Mgr. Erika Botlíková

 

Za možnosť použiť článok, ďakujeme www.dobrakomunikacia.sk